Banff - Reisverslag uit Calgary, Canada van Jorica Lienden-Dees - WaarBenJij.nu Banff - Reisverslag uit Calgary, Canada van Jorica Lienden-Dees - WaarBenJij.nu

Banff

Door: Jorica

Blijf op de hoogte en volg Jorica

07 Augustus 2014 | Canada, Calgary

Op deze dag stond de kanotocht gepland over de Bow River. Onze gids was Keiran, een jongen uit Schotland met 14 broers en zussen. Hij was al een poos in Canada en was in oktober in Banff gestrand. Wij waren zijn laatste toer, omdat hij vervolgens 3 weken ging reizen door America om daarna naar Nieuw Zeeland te gaan. Hij wist van alles te vertellen over het gebied, de bergen en de wildlife, die altijd in grote getallen naar de rivier kwamen, behalve natuurlijk tijdens onze tocht. We hebben een beverburcht gezien in het water ( de bever was verhuisd) en een reiger. Keiran had wel van alles meegemaakt met achtervolgingen door wolven en grizzly gevechten, waardoor het vermillion meer afgesloten had moeten worden. Het was weer heerlijk rustig op het water. We moesten af en toe een eindje peddelen, maar ook veel rustig rond kijken. Het gaat zo relaxed allemaal.
Na de kanotocht zijn we even het dorp ingelopen, een paar winkeltjes bekeken. Terug naar huis om even wat te eten. Later in de middag zijn wij nog even naar het Banff Park Museum geweest. Een klein museum, waar je alle wildlife rustig kunt bekijken, omdat ze prachtig zijn opgezet. Daarna ben ik met Rhona een trail gaan lopen, eerst naar de Bow Falls en daarna door naar de Hoodoo's. Tijdens de wandeling liepen we langs de Bow River, met prachtige plekjes aan het water. Het water zo blauw en helder en het smaakte ook nog lekker. De Hoodoo's zijn zout-/kalkafzettingen op de rotsen, het steekt een beetje uit. We konden er net een foto van maken. Omdat we al anderhalf uur onderweg waren, zijn we toen terug gegaan naar ons hotel, dat een eindje terug langs de weg zat.
Mascha en Danny zijn naar Mount Norquay gegaan, om daar met de oude stoeltjeslift naar boven te gaan. Dat was een tip van gids Keiran van de kano. Hij gaf aan dat het niet zo druk zou zijn als de Banff gondola en het uitzicht was misschien nog wel mooier.
's Avonds was het tijd om alles weer in de koffers te stoppen. We zijn de hele avond bezig geweest om in te checken. De KLM site werkt wat dat betreft niet helemaal geweldig. Jesper was ineens ergens apart op een stoel gezet? Bij mij konden de familieleden niet gevonden worden. Drama, drama, drama. Uiteindelijk is het toch gelukt.

Vanmorgen zijn we om 8 uur uit Banff weggereden. Op weg naar de CrossIron Mall. Om 10 uur gingen de winkels open. We hadden daar twee uur om nog even te shoppen. Even een snelle hap en daarna naar het vliegveld. Naar het vliegveld had ook wel iets later gekund, want we moeten hier eigenlijk gewoon een paar uur op een stoel hangen, totdat we naar de gate kunnen. Er zijn hier op het vliegveld 4 winkels en een paar drink en snacktentjes. Wel tijd om mijn verslag af te ronden, dus bij deze...
We stappen zo in het vliegtuig en landen dan over een uur of 10 in Amsterdam.

• 11 Augustus 2014 - 21:05

Adri Dees.:

Jorica mijn complimenten voor dit schitterende verslag. Je kunt zo verschillende documentaires schrijven.
    Trouwens om zo,n reisverslag te schrijven is ook een vak apart en je moet het ook willen doen. De meesten beginnen er niet aan en blijven aan de zijlijn staan. Bij mij kwam mijn reis door Brits Columbia weer tot leven.
    Dat is alweer 10 jaar geleden maar ik kan me nog alle plaatsnamen die je genoemd hebt weer voor de geest halen.

• 11 Augustus 2014 - 21:48

Jorica:

Hallo ome Adrie,

Leuk dat u mijn reisverslag heeft gelezen. Mijn vader heeft zeker de link doorgegeven? Tja, we zijn in de voetsporen van onze oom getreden en op reis gegaan naar Canada. Geen familiebezoek aan de Dezentak deze keer. Het was een prachtige reis en we hebben ontzettend veel gedaan en genoten. Heerlijk land, Canada, maar dat hoef ik natuurlijk niet te vertellen. Het smaakt naar meer. Ik zou ook wel graag het oosten van Canada gaan bekijken, maar dromen moet je altijd houden.
    Toevallig is Sasja net verhuisd naar Barrie, valk bij Toronto, dus wie weet.

Bedankt voor de reactie.

Hartelijke groet, ook aan tante Mientje