The Rockies - Reisverslag uit Banff, Canada van Jorica Lienden-Dees - WaarBenJij.nu The Rockies - Reisverslag uit Banff, Canada van Jorica Lienden-Dees - WaarBenJij.nu

The Rockies

Door: Jorica

Blijf op de hoogte en volg Jorica

04 Augustus 2014 | Canada, Banff

De reis van vandaag was niet zo heel lang, daarom hadden we een paar tussenstops ingelast. Vanmorgen hebben we eerst uitgebreid ontbeten om half 10. Onze eerste rit ging naar Maligne Canyon. De Canyon lag op ongeveer 11 km van Jasper, dus niet zo'n heel lange reis. Bij de Canyon hebben we een wandeling gemaakt van ongeveer een uur. Prachtig om te zien dat water zo sterk is dat het zelfs door rotsen heen gaat. Veel mooie plaatjes geschoten natuurlijk. Het wordt nog een hele klus om alle foto's uit te zoeken na de vakantie.
Na Maligne Canyon zijn de de Icefield Parkway opgereden op weg naar Banff. Er gaat gewoon maar 1 weg naar Banff! Halverwege zijn we uitgestapt bij de Columbia Icefield. Daar gingen we een gletsjertoer doen. Een enorm toeristisch centrum daar bij die gletsjer. Gelukkig konden we al snel met de bus mee. Eerst met een gewone bus een eindje de berg op en daarna met een speciale sneeuwmobiel monstertruck de gletsjer op. Van de sneeuwbus zijn er maar 23 op de wereld, waarvan er 1 op de Zuidpool rijdt om onderzoekers en hun apparatuur rond te rijden. Op de Columbia Icefield stonden heel wat bussen en ze reden af en aan met toeristen die allemaal even op de gletsjer mochten wandelen. Het was wel voorzichtig lopen, want de bovenkant dooit natuurlijk en je wilt niet tot aan je enkels in het ijswater staan. Over de gletsjer gaan allerlei stroompjes met gesmolten ijs, sommigen stromen echt heel snel. Al dat water komt onderaan in een meer terecht en dat wordt weer een rivier. De rivier waar wij gisteren op aan het raften waren o.a. Het water in een gletsjerrivier is (verder stroomafwaarts) wit. Dit komt doordat het water op de rotsen beukt, waardoor de rotsen tot poeder worden geslagen. Dit poeder wordt door het water meegenomen, waardoor het water er wit uitziet. Vlak bij de gletsjer is het water nog turquoise blauw. Je ziet hier in de Rockies ook meren die zo geweldig blauw zijn, dat het bijna onwerkelijk is. Op de bergen naast het Icefield liggen ook gletsjers, die zijn echt meters dik. Als je naar boven op zo'n berg kijkt, dan lijkt het net of al dat ijs/sneeuw zo naar beneden kan storten. Het Icefield waar we op gelopen hebben is ongeveer 200 meter dik. Bizar!
Terug bij het informatiecentrum zijn wij wat gaan eten in het restaurant. Mascha en Danny wilden nog graag de Icefield Skywalk doen. Wij zijn na het eten vast doorgereden naar Banff, waar we rond half 8 aankwamen. Het hotel,is hier weer van een beetje oudere makelij. Gelukkig wel twee badkamers, wel zo handig! Onderweg hadden we al een paar buien gehad en na aankomst hier begon het weer te regenen. Het is dus bewolkt. Als het goed is wordt het morgen beter.
Mascha en Danny zijn inmiddels ook aangekomen. Ze waren een uurtje later dan wij. Ze zitten in de kamer naast ons. De kinderen zijn meteen naar de waterglijbanen en het zwembad gegaan. Lekker nog even hun energie kwijt na een dag autorijden.