Woestijn - Reisverslag uit Sun Peaks, Canada van Jorica Lienden-Dees - WaarBenJij.nu Woestijn - Reisverslag uit Sun Peaks, Canada van Jorica Lienden-Dees - WaarBenJij.nu

Woestijn

Door: Jorica

Blijf op de hoogte en volg Jorica

31 Juli 2014 | Canada, Sun Peaks

Vandaag weer een reisdag. Rustig aan gedaan. Om 10 uur moesten we uitchecken, dus eerst even ontbeten, alle koffers weer in de auto en op weg. Nadat ik postzegels had gekocht, zijn we eerst nog even bij het First Nation Cultural Center langs geweest. Een hele shop vol met souvenirs gemaakt door de First naties, de Indianen en Inuit (eskimo's). Prachtige dingen lagen er, maar sommige ook met prachtige prijzen ;).
Daarna op weg naar Sun Peaks. We gingen verder het binnenland in en dwars door de bergen. Mooie rit, maar af en toe misselijkmakend. Na Lillooet ging het beter, het was niet meer zo bochtig. De weidsheid van dit land is onvoorstelbaar voor ons. Je rijdt hier een paar uur door de bergen en dan is er opeens weer een dorp, daarna duurt het maar zo weer een uur voordat je het volgende dorp tegenkomt. Er is een ontzettend verschil in woningen. Sommigen wonen in een stacaravan, anderen in een ruimer huis. Je hebt huizen waarvan wij niet eens zouden overwegen om in te wonen en toch wonen er mensen in. Veel huizen hebben toch een soort chaletstijl, maar dan veel groter dan de chalets die wij voor ogen hebben. We hebben wel een paar mooie huizen gezien onderweg. Vooral de veranda rondom het huis vinden we erg gezellig!
Na bijna 5 uur rijden kwamen we een grote stad tegen: Kamloops. Sasja (mijn nicht) heeft hier nog een poosje gewoond. Het is een hele uitgestrekte stad met woonwijken tegen de berghellingen aan. Dwars door Kamloops loopt nog een grote rivier. Na Whistler werd het landschap steeds dorder. Minder bomen, meer rots en struiken. Ook hele stukken waar alleen nog zwarte staken stonden. De temperatuur liep alleen maar op. Op een gegeven moment was het 37 graden! In het gebied van Cache Creek naar Kamloops viel op dat in het dorre landschap de boeren enorm hun best deden met besproeien. Hun velden waren prachtig groen, het leek wel geverfd. Er staan enorme sproei-installaties op het land. Ziet er redelijk antiek uit allemaal,maar het werkt wel. Rond Kamloops werd alles weer groen. Sun Peaks is een skidorp. Wij kwamen eind van de middag aan en alles leek uitgestorven. We zitten in een appartement met twee slaapkamers, twee badkamers, woonkamer, keuken en een hottub op het balkon. Zelfs een wasmachine en droger! Net zo luxe als op het vorige adres. Gelukkig begint morgen hier Canada's Alpine Blossom Festival. Er is 's avonds zelfs muziek in de plaza. Misschien dat het dorp dan iets meer gaat leven.