Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Jorica Lienden-Dees - WaarBenJij.nu Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Jorica Lienden-Dees - WaarBenJij.nu

Tofino

Door: Jorica

Blijf op de hoogte en volg Jorica

25 Juli 2014 | Canada, Tofino

Vanmorgen om half 9 stonden we weer startklaar om op pad te gaan. We reden zo'n 40 kilometer langs de kust naar Tofino. In Tofino stond onze Whale Watch Tour op het programma. Nadat we ons hadden gemeld en de gevaren papieren waren getekend (je gaat natuurlijk op eigen risico aan boord), kregen we een dik pak aan dat een soort reddingsvest was. Over het rode pak ging een gele regenjas en we mochten ook nog een muts en handschoenen pakken. We zouden het niet koud krijgen, dat was zeker. We gingen aan boord van een Zodiac, een bootje met een grote rubberrand rondom, 12 zitplaatsen en twee hele grote motoren erachter. Vol spanning gingen we de oceaan op, benieuwd wat we daar gingen zien. Zo'n boot is al een belevenis op zich en gaat hard! Over de golven is het net een achtbaan. We waren nog niet eens heel lang op weg en daar stuitten we op een school Orka's! In het wild en niet heel ver van onze boot. De hele grote vin was van de papa en er waren ook een paar kleintjes bij. Het waren zeker 4 tot 6 orka's bij elkaar. We zijn ze een heel eind gevolgd. Steeds wachtend tot ze weer op zouden duiken. Wauw!
Vol gas gingen we daarna de oceaan op waar we op een rotseilanden een hele groep zeehonden zagen liggen. Ze lagen zich te warmen in de zon. Terwijl de zo'n eigenlijk niet eens zo heel hard scheen. Af en toe een straaltje tussen de wolken door. Een eilandje verder lagen er zeeleeuwen te zonnen. Het mannetje was enorm groot en deze zeeleeuwen waren gezellig aan het grommen tegen elkaar. We roken goed dat ze er waren. (Niet echt een aangenaam geurtje). Daarna zijn we doorgevaren op zoek naar een grijze walvis, maar deze had vandaag geen zin in toeristen en had zich verstopt. Jammer, maar de natuur laat zich niet dwingen. Nog even terug naar de orka's voordat we weer naar de wal gingen.
Terug in Tofino hebben we een tentje opgezocht om te eten. We vonden een restaurant met een snackbar interieur, gerund door een ouder echtpaar. We waren er nog niet helemaal achter of het nou Indianen of Inuit waren. Waarschijnlijk toch Indianen, omdat we in First Nation gebied waren. Heerlijk gegeten.
Om kwart over drie waren we weer terug bij het Whale Watch bedrijf, omdat we hadden besloten ook nog een kayak trip naar Meares Island te maken. Een tocht van 4 uur. Martin en Rhona bleven aan wal en zijn Tofino in geweest.
De kayak of toch kano tocht begon met de nodige veiligheidsinstructies. Eerst een 'rok' aan en een zwemvest, daarna leren hoe je in de kano stapt en hoe je de rok over het gat bevestigt om vooral niet nat te worden. Sommigen van ons kwamen uiteindelijk toch kletsnat uit de kano, misschien niet helemaal de instructies goed gevolgd. We moesten op rare zwemschoentjes, omdat we het water in moesten lopen, voordat we in konden stappen. De kanotochten was AMAZING! Varend langs allerlei eilandjes, omgeven door het machtige regenwoud en bergen, de absolute rust op het water. Onderweg heel veel zeesterren gezien die op de rotsen zaten geplakt in rozerood en oranje, veel zeewier geschept en zo zigzaggend naar Meares Island, waar we de Big Tree Trail gingen lopen. Hier stonden bomen van 1200 jaar oud! Zo machtig mooi, er zijn gewoon geen woorden voor. Deze Red Cedars zijn mega dik en worden tot 60 meter hoog. Enige nadeel is dat ze van binnenuit gaan rotten. Soms valt er een stukje van de boom om, maar daar gaan dan weer andere bomen op groeien. Zo zie je bomen die weer in de bomen groeien. Prachtig! Door het regenwoud is een pad gemaakt van planken, de grond eronder is enorm drassig. Er vallen hier jaarlijks bakken met regen, waardoor alles heel goed groeit. Met de kano's gingen we daarna weer terug naar het vaste land, onderweg nog een steenarend gezien en een nieuwsgierige zeehond die een eindje met ons meezwom.
Het was weer een zeer actieve dag en met roodverbrande wangetjes keerden we vanavond weer huiswaarts.